Należy wiedzieć, że chwilówki to tzw. szybkie pożyczki udzielane na krótki okres czasu, na miesiąc lub nawet tydzień, czyli teoretycznie szybko pożyczamy, szybko spłacamy. Ale pamiętajmy o tym, że w praktyce może nie być tak różowo. Oto pułapki, które mogą na nas czyhać: nierzadko są to zawyżone opłaty odsetkowe i pozaodsetkowe oraz rolowanie pożyczek (kiedy trafimy na nieuczciwą firmę). Oto przykład ku przestrodze: konsument pożyczył 1500 zł, a kiedy nie spłacił całej kwoty, firma automatycznie kilka razy rolowała jego dług, nie dając mu możliwości zapoznania się z warunkami umowy. Efekt – klient miał do spłacenia ponad 11 tysięcy złotych. Zgłosił nieuczciwą firmę pożyczkową do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dlatego też warto zapoznać się z takimi oto pomocnymi wskazówkami, abyśmy mogli się później uchronić przed niepotrzebnymi problemami:
1. Dopytajmy o maksymalne odsetki: mogą wynieść do 8 procent.
2. Sprawdźmy dodatkowe opłaty – prowizję za przygotowanie umowy i ubezpieczenie. Firma nie może ich dowolnie windować. W ramach tarczy antykryzysowej maksymalna wysokość tych opłat została zmniejszona i zależy od okresu pożyczki. Na przykład dla pożyczek do 30 dni limit dodatkowych opłat wynosi 5 procent.
3. Domagajmy się formularza informacyjnego przed zawarciem umowy. Znajdziemy tam dane o kosztach pożyczki.
4. Nawet po podpisaniu umowy mamy 14 dni na odstąpienie od niej.
A co należy wiedzieć o pożyczce z lombardu?
Trzeba wiedzieć, że z reguły jedynym warunkiem uzyskania takiej pożyczki jest zastawienie jakiejś rzeczy, na przykład sprzętu audio, telefonu, laptopa, wyrobów ze złota itp. Oto pułapki: wartość zestawu określa lombard, i niestety, często zaniża jego cenę. Może w ten sposób nieuczciwie wykorzystać trudną sytuację życiową klienta.
Oto pomocne wskazówki
1. Żądajmy spisania umowy z lombardem z określeniem kwoty pożyczki, prowizji i terminu spłaty. Nalegajmy na wprowadzenie do umowy punktu o przedłużeniu spłaty pożyczki na przykład w razie utraty pracy, choroby (w taki sposób możemy uchronić się przed utratą zastawu).
2. Nie zgadzajmy się na pożyczkę pod zastaw mieszkania, działki, ponieważ w razie niespłacenia pożyczki w terminie stracimy nieruchomość.
Dodatkowa uwaga – 801 440 220 i (22) 290 89 16: to numery infolinii konsumenckiej (czynna od 8.00 do 18.00), gdzie możemy przed zaciągnięciem pożyczki poradzić się prawnika i dopytać o zapisy zawarte w umowie. Pytania możemy wysłać też mailem na adres: porady@dlakonsumentow.pl.